Naar Livingston - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van Ron en Tineke - WaarBenJij.nu Naar Livingston - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van Ron en Tineke - WaarBenJij.nu

Naar Livingston

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron en Tineke

19 Maart 2017 | Guatemala, Lívingston

’s Ochtends vroeg 07.00 uur. We vertrekken uit Copan. Hobbelend, rommelen we door de kinderhoofdstraatjes. Ver hoeven we niet te gaan of er is al een motortaxi. Bagage erin en naar de busterminal. Het wordt een reis van vele uren door het droge en dorre landschap. Wordt het beter? Een beetje. In het dal stroomt een rivier, daar is het hier en daar lommerrijker. We stappen over op een andere bus, die ons moet brengen naar een tussenstation Rio Dulce. Wat we al bijna niet meer durven geloven is dat we naar de echte jungle gaan. Volgens onze berekeningen moet dat gebeuren. Die lange reizen door droogte, armoede en vuil heeft het geloof in het mooie een beetje weggenomen. Maar het komt…steeds meer dalen we af naar de Caribische kust en met elke kilometer komt er meer vocht. Het heeft hier geregend en zo komen we uiteindelijk in Rio Dulce. Net te laat voor de boot. Wat nu weer te doen? Als er meer mensen komen gaat er misschien nog wel een boot. En ja hoor. Een van de schippers wenkt en wijst. Deze boot en dan gaan we. Op hoge snelheid met BB-motor scheren we naar Livingston. Het dorpje met negers, dat alleen door een paar uur snel varen te bereiken is. Onderweg, wordt Anita opgepikt. De schipper heeft alle tijd en vaart langs een kolonie met zilverreigers en tropische aalscholvers. We nemen foto’s. Adembenemend. De jungle is op zijn best in de avondzon. Pelikanen, koningssternen en lachmeeuwen zitten op verlaten en half gezonken boten. Het maakt allemaal niet meer uit. We meren af en de negers zijn ons vertrouwd. De kinderen spreken ons in perfect Engels aan. Genoeglijk op een muurtje wachten we op de dingen die komen gaan. De kinderen vermaken ons. Het is zes uur. Het blijkt dat Anita ook naar de Almost Famous hostel moet. Een taxi wordt daarom goedkoper. Na 10 minuten komen we op plaats van bestemming. Nog een klein stukje ploegen met de koffers over een onverhard pad, door drassige gazons en we zijn in Almost Famous!! Anita gaat in de met palmbladeren bedekte tippi slapen en wij in de boomhut. In het restaurant, stel je er helemaal niets van voor, wordt het tussen de hangmatten en rommelige tafels nog een paar uurtjes gezellig. Een Amerikaans, Zwitsers en Nederlands gezelschap.

• 19 Maart 2017 - 20:17

Joke:

Wederom , wat een avontuur om er te komen!!

• 20 Maart 2017 - 10:12

Maarten En Anke:

Mooie foto van de zilverreiger.
    Door jullie prachtig omschreven verhalen leren wij Guatemala ook een beetje kennen, dankjewel.

• 20 Maart 2017 - 10:55

Chiel Jacobusse:

Tsjonge wat een leuk verslag weer. En een hoop vogels erin! Het is wel een avontuurlijke reis zeg. Ik wens jullie nog heel veel plezier bij je verdere tochten.

• 20 Maart 2017 - 19:21

Kim:

Leuk contrast,...van dor bruin...naar lush green!
    En die jonge zilverreigers op het nest! Wat schattig!

• 20 Maart 2017 - 19:26

Kim:

Oh en jullie outfit is ook erg leuk!:D:P

• 21 Maart 2017 - 21:56

Simon:

Wat weer een mooi verhaal.....dat noem ik puur genieten......en dan slapen in een boomhut....wauw, dat klinkt als slapen in de open lucht....

Verslag uit: Guatemala, Lívingston

op zoek naar oude culturen, kolibries en familie

Wij hopen een bijzondere en afwisselende reis te gaan maken.
Op 27 februari vertrekken we uit Nederland en op 4 juni landen we weer op Schiphol
Onze reis begint in Guatemala, waar we mogelijk een vulkaan zullen beklimmen, Maya ruïnes bezoeken en kolibries zien. Daarna door naar Yucatan (Mexico), waar we hopelijk Matty en haar hele familie zien aankomen varen. Dan vervolgt de reis naar Houston, waar we ongeveer een week vertoeven bij Linda en Christine. Wij reizen dan door naar Tucson en omgeving. Het gebied van oude culturen en niet te vergeten: kolibries ! Linda, Arno en Aidan komen een klein weekje later naar ons toe of wij naar hun. In de buurt van Bryce Canyon (Utah) bestaat de kans dat we Martin en Trudy (broer van Ron) zullen ontmoeten. Zij zijn op rondreis door de States en juist als wij daar zijn, zijn zij er ook. Toeval bestaat niet. Wij gaan vervolgens door naar Ohio, waar Matty woont. Matty wordt 70 jaar en dat wil ik (Tineke natuurlijk) meemaken! Ook in Ohio is een en ander te zien als het gaat om oude culturen. Vanaf Ohio gaan we zuidwaarts en overnachten ergens in Knoxville (Kentucky), waar Ron een kennis heeft wonen. Wij arriveren dan weer in Houston, alwaar we nog een paar dagen bij de familie van Ron zijn.
We vertrekken uit Nederland op 27 februari en op 4 juni landen we weer op Schiphol.