Flores, 3 april 2017 - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Ron en Tineke - WaarBenJij.nu Flores, 3 april 2017 - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Ron en Tineke - WaarBenJij.nu

Flores, 3 april 2017

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron en Tineke

03 April 2017 | Guatemala, Flores

Uitgestrekte oppervlakten in het noordoosten van Guatemala, bijv de gebieden rondom Flores bezitten een merkwaardige geologische constructie. De voormalige zeebodem met een kalkopbouw, ligt nu op een ruw geschatte hoogte van 300 meter. De toppen van alle heuvels liggen allemaal op dezelfde hoogte. Het geeft aan dat de vlakke zeebodem omhoog is gekomen. We spreken dan totaal aan omhoog gekomen zeebodem van wellicht honderden meters. Oorspronkelijk bestond de vlakke toplaag uit geringe hoogte verschillen. De kalk loste in de verre geschiedenis op in het in de laagten toegestroomde regenwater. Dit eeuwenlange proces heeft de diepe dalen en de vrij stijle hoogten doen ontstaan. De toplaag hield het regenwater niet vast en de riviertjes en meertjes losten de kalk beneden verder op en voerden het af naar zee. Vaak ook doken de rivieren en meertjes onder in de formatie, waardoor ondergrondse grotten ontstonden. Landoppervlakken kunnen bij een cataclysme of andere seismische ramp gelijkmatig omhoog komen of in zee verdwijnen, bij voorbeeld door inslag van planetoïden of verschuivingen van de polen.
Dit is wat ik ervan denk.

De laatste dag in Flores in de streek Peten. Het is bloedheet (39 in de schaduw). Zware koffers van onze cabin naar beneden en op de wheel barrow. Kruiwagen dus. Palmen boven mijn hoofd werpen ijskristalachtige schaduwen op de grond loodrecht onder de brandende zon. Een hallucinatie? Er vallen zweetdruppels van mijn neus. Huizen aan de overkant bladderen als een haveloze deur tegen de heuvels van Santa Elena. Daartussen rijst de kerk van het oude stadje Flores als een kloeke moeder omhoog. Even verderop doet Burger King moeite deze status te evenaren. Net als de Mall ernaast. De bevolking probeert een balans te vinden tussen armoede en de indringende commerciele invloed van het westen. Van de backpacktoeristen die wij ontmoetten zegt de meerderheid dat ze van Guatemala houden vanwege de vriendelijkheid van de bevolking en de eenvoudige levensstijl. Guatemala is met het grote natuurreservaat van Tikal in het noorden goed bezig, maar hoe vind je de juiste houding tegen de verslechtering van het klimaat met alle kwalijke gevolgen elders. Wij wensen Guatemala van harte toe dat ze de goede manier vinden hun land met liefde te beschermen tegen alle onheil van alle handelen, doen en denken, die welvaart met alle haken en ogen, met zich meebrengt. Een land zonder plastic, vervuiling en schandalen. Je gunt het de maya’s zo, dat ze hun land weer op orde krijgen en in staat zijn een klimaatbuffer op te bouwen tegen de veranderingen die reeds plaats hebben gevonden en nog zullen plaats vinden.

• 03 April 2017 - 21:09

Chiel Jacobusse:

Mooie bijdrage weer. Het is genieten om zo met jullie mee te reizen!

• 04 April 2017 - 10:52

Maarten En Anke:

Herhaling: Prachtige foto's en verhalen.

• 04 April 2017 - 14:51

Linda:

Roof grijs, roof zwart/wit. Ik weet wie die titels gemaakt heeft... Lol :-)
    Ik hoop hetzelfde voor de maya's! Invloeden van het rijke westen heeft niet altijd een positive invloed op het welzijn van de mens helaas.

• 05 April 2017 - 13:43

Nienke:

Ron, wat een mooie en poëtische beschrijving. van landschap en bewoners!

• 06 April 2017 - 22:42

Joke:

Mooie vogeltjes!!!!

• 22 April 2017 - 02:17

Matty:

Tonight I read ab Flores. I love the explanations of the different landscapes Ron. I am very interested what u will think ab Utah and how iou will explain that landscape. In Hollands verder besefte niet datbik Engels bezig was. Ik kan dat natuurlijk opzoeken maar vind het leuk om van jou te lezen. Wat een mooie fotos ook van vogels! Heb jij die genomen Tien. Leuk dat ik alles eens kan 'bijwerken' met die gebroken arm nu. Lol

Verslag uit: Guatemala, Flores

op zoek naar oude culturen, kolibries en familie

Wij hopen een bijzondere en afwisselende reis te gaan maken.
Op 27 februari vertrekken we uit Nederland en op 4 juni landen we weer op Schiphol
Onze reis begint in Guatemala, waar we mogelijk een vulkaan zullen beklimmen, Maya ruïnes bezoeken en kolibries zien. Daarna door naar Yucatan (Mexico), waar we hopelijk Matty en haar hele familie zien aankomen varen. Dan vervolgt de reis naar Houston, waar we ongeveer een week vertoeven bij Linda en Christine. Wij reizen dan door naar Tucson en omgeving. Het gebied van oude culturen en niet te vergeten: kolibries ! Linda, Arno en Aidan komen een klein weekje later naar ons toe of wij naar hun. In de buurt van Bryce Canyon (Utah) bestaat de kans dat we Martin en Trudy (broer van Ron) zullen ontmoeten. Zij zijn op rondreis door de States en juist als wij daar zijn, zijn zij er ook. Toeval bestaat niet. Wij gaan vervolgens door naar Ohio, waar Matty woont. Matty wordt 70 jaar en dat wil ik (Tineke natuurlijk) meemaken! Ook in Ohio is een en ander te zien als het gaat om oude culturen. Vanaf Ohio gaan we zuidwaarts en overnachten ergens in Knoxville (Kentucky), waar Ron een kennis heeft wonen. Wij arriveren dan weer in Houston, alwaar we nog een paar dagen bij de familie van Ron zijn.
We vertrekken uit Nederland op 27 februari en op 4 juni landen we weer op Schiphol.