Reizen in de States - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van Ron en Tineke - WaarBenJij.nu Reizen in de States - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van Ron en Tineke - WaarBenJij.nu

Reizen in de States

Blijf op de hoogte en volg Ron en Tineke

12 Mei 2017 | Verenigde Staten, Bryce Canyon

9 mei 2017

We maken wel een heel bijzondere reis. Wat we meemaken en zien, is haast met geen pen te beschrijven. Op dit moment zit ik in een soort hal van een heel lux hotel, waar prima internet is (behalve gisteren dan), onze tent staat iets verderop. We zijn daar de enigen, althans in onze buurt dan. Bryce Canyon, waar we nu zijn, ligt op ongeveer 2500 meter, dus de nachten zijn heel koud, vooral de laatste nacht. Eerst was er onweer en regen en jawel, de regen was vanmorgen bevroren. Toen we de tent openmaakten, viel het ijs er in stukjes af. En om dan, bij -2 graden water opzetten voor thee en broodje eten? Nee, dat maar niet. We gingen in dit heerlijke luxe hotel ontbijten. Wat een genot was dat!

Reizen in de States, is heel fijn en gemakkelijk. De wegen zijn goed aangegeven, overal is ruimte en de parkeerplaatsen zijn groot. Vaak treffen we restarea’s aan, waar we vaak gebruik van maken. Kost niks, toilet in de buurt. We slapen dan in de auto. Je mag er 24 uur zijn, langer niet. Er zijn overal picknickarea’s, waar je dus alleen maar mag picknicken en niet slapen. Want regels zijn er in overvloed. Het land van alle mogelijkheden is lang geleden verdwenen. De toiletten zijn overal aanwezig en kosten niks. In verreweg de meeste gevallen zijn ze schoon en hebben ze zeep, soms zelfs desinfecteerspul en altijd toiletpapier. Ook in verlaten gebieden, staan toilethuisjes, zo noem ik ze maar. Het is een gat in de grond met toiletpot erop en een prima afzuigsysteem.
Wat ons verbaast, Ron schreef het ook al, is dat de campgrounds overvol zijn, vooral die in Nationaal Parken. Vaak is het systeem “wie het eerst komt, wie het eerst maalt”. De campgrounds zijn heerlijk, stuk voor stuk. Er is altijd een bbq , een picknicktafel en vaak een plek om een vuurtje te stoken. En……heel veel ruimte om je heen!
Toch een negatief puntje te melden: er zijn haast nooit douches. Ik heb me daar al veel eerder over verbaasd en diverse keren om uitleg gevraagd. Antwoorden: “ Er is geen genoeg water,” “ de Amerikanen houden van privé” “ douchen kan in de hele grote RV’s (campers zo groot, soms groter zelfs dan onze openbaar vervoer bussen), “douchen kan in een hotel ergens ($ 8 dollar)” “of je springt in een meer” . Soms halen ze hun schouders op; ze weten het niet, voor hen is het immers gewoon. Ik vind het onbegrijpelijk.
Het eten: niet zo geweldig, moet ik eerlijk zeggen. Al dat fastfood vinden we natuurlijk maar niks en echt iets smakelijks is er maar zelden. De restaurants vinden wij niet zo gezellig. De kaas is heel duur en het brood meestal maar matig. Maar misschien ligt dat aan ons. Overigens is Amerika niet meer zo goedkoop, integendeel: duur! Voor 2 cappuccino's (zelden lekker) en een koek, die Ron en ik delen, betaal je al gauw $ 11,00.

Ron is op dit moment een trail aan het lopen in Bryce Canyon. Ik wilde dit stukje even schrijven en wat foto’s plaatsen. Bryce Canyon is voor mij, denk ik nu, het mooiste wat ik gezien heb. Foto’s komen later en misschien weer een verhaal van Ron.

Dank jullie wel voor alle reacties! We maken het goed en bewonderen al het moois.

• 13 Mei 2017 - 04:58

Matty:

Leuk ook weer wat van jou te horen Tien. Dit jaar is de 100 jaar viering van de National Parks. Misschien is het daarom zo druk. Maar ook heel veel mensen wonen het hele jaar rond in een motor Home. Dat is hun huis. Natuurlijk allemaal senioren.
    Ja koffie is hier meestal slecht.
    Dag lieve zus. Ik kijk naar jullie komst uit!

• 13 Mei 2017 - 07:41

Chiel Jacobusse:

Lees ik dat nou goed? De inwendige mens komt niet aan zijn trekken en de uitwendige mens komt ook het een en ander tekort maar voor de rest gaat het goed?? :-). Nee hoor, grapje, ik volg jullie reisavonturen met rode oortjes. Echt geweldig allemaal.

• 13 Mei 2017 - 08:36

Magda:

Er is gelukkig dus toch wel reden om terug te komen, op enig moment. Af en toe mis ik jullie wel, hoor.

• 13 Mei 2017 - 12:03

Petra:

wat een belevenissen, fijn om jullie verhalen te lezen, dank je wel.

• 13 Mei 2017 - 17:47

Kim:

Jeetje, dat is inderdaad eh, merkwaardig...geen douches...? Voor ons dan dus, ...voor de Amerikanen kennelijk niet :P

• 13 Mei 2017 - 22:32

Joke:

Tineke en Ron, heb al een paar keer niets geschreven maar volg het wel allemaal, errrug indrukwekkend!!!!

Verslag uit: Verenigde Staten, Bryce Canyon

op zoek naar oude culturen, kolibries en familie

Wij hopen een bijzondere en afwisselende reis te gaan maken.
Op 27 februari vertrekken we uit Nederland en op 4 juni landen we weer op Schiphol
Onze reis begint in Guatemala, waar we mogelijk een vulkaan zullen beklimmen, Maya ruïnes bezoeken en kolibries zien. Daarna door naar Yucatan (Mexico), waar we hopelijk Matty en haar hele familie zien aankomen varen. Dan vervolgt de reis naar Houston, waar we ongeveer een week vertoeven bij Linda en Christine. Wij reizen dan door naar Tucson en omgeving. Het gebied van oude culturen en niet te vergeten: kolibries ! Linda, Arno en Aidan komen een klein weekje later naar ons toe of wij naar hun. In de buurt van Bryce Canyon (Utah) bestaat de kans dat we Martin en Trudy (broer van Ron) zullen ontmoeten. Zij zijn op rondreis door de States en juist als wij daar zijn, zijn zij er ook. Toeval bestaat niet. Wij gaan vervolgens door naar Ohio, waar Matty woont. Matty wordt 70 jaar en dat wil ik (Tineke natuurlijk) meemaken! Ook in Ohio is een en ander te zien als het gaat om oude culturen. Vanaf Ohio gaan we zuidwaarts en overnachten ergens in Knoxville (Kentucky), waar Ron een kennis heeft wonen. Wij arriveren dan weer in Houston, alwaar we nog een paar dagen bij de familie van Ron zijn.
We vertrekken uit Nederland op 27 februari en op 4 juni landen we weer op Schiphol.